Ce facem când avem de subtraversat un drum, o albie de râu, un drum național, rambleurile de cale ferată, poduri și podețe, digurile de apărare, autostrăzi ori zonele protejate din centrele vechi?
Ce se întâmplă când în proiecte sunt găsite indicații de protejare a conductelor active, prin introducerea acestora în tuburi de protecție? Regăsim aceste impuneri, atunci când țevile însoțesc drumuri importante, când trebuie să traversăm un rambleu de cale ferată, un curs de apă sau un dig de apărare, atunci când aducțiunile intersectează autostrazi, sau în orașele cu zone protejate.
Când am întrebat diverșii contractori cum rezolvă aceste probleme, răspunsul a fost năucitor: «Batem niște pene de lemn și dăm cu spumă la capete.» Am găsit chiar și proiecte mai elaborate unde a fost precizată dimensiunea și forma șipcilor de lemn – nu neaparat și esența din care să fie confecționate – montate pe conductă cu sârmă zincată...
Ing. Viktor Szokoly
Director General Proex Top SRL
Cu toate acestea, pentru aceste probleme există totuși soluții profesionale, care constau din inele distanțiere și izolatoare produse din polipropilenă și burdufurile pentru etanșarea de capăt.
Gama de modele și dimensiuni asigură o instalare corectă a țevilor de la 25 mm până la 2500 mm.
Tip | Capacitate statică max. per inel |
---|---|
PA/PE 0.75 – PA/PE 1.5: | 85 kg |
PA/PE 2.0 – PA/PE 3.0 | 100 kg |
PA/PE 4.0 | 200 kg |
PA/PE 6.0 – PA/PE 12.0 | 250 kg |
AZ/AC 1 / AZ/AC 2 | 200 kg |
GKO-mK | 250 kg |
MA | 650 kg |
RGV | 1.000 kg |
GKO-gl | 4.000 kg |
GKO-gs | 14.200 kg |
Fiecare model a fost testat pentru sarcina statică de încărcare, pe fiecare inel.
Înălțimea penelor, pentru asigurarea concentricității montajului, variază între 25 mm – 125 mm, asigurând astfel, o varietate mare de alegere a dimensiunilor țevilor de protecție.
Care sunt informațiile necesare pentru alegerea corectă a soluției tehnice?
- Diametrul exterior al țevii active / de transport; în plus, dacă este sau nu protejată suplimentar cu un strat anticoroziv. exemplu: țevi din oțel cu cămașă din PE
- Diametrul interior a tubului de protecție
- Materialul din care este fabricat tubul de protecție și modul de îmbinare al tronsoanelor
- Greutatea țevii pline (greutate țeavă / ml + greutatea apei /ml)
- Lungimea sub- sau supratraversării
- Nivelul de concentricitate
Inelele distanțiere sunt montate, în mod uzual, la o distanță între ele după cum urmează:
- Pentru Diametrele de țeavă de până la DN 300 mm, la fiecare 2.5 m
- Pentru Diametrele de țeavă între 301 – 600 mm, din 2.0 m în 2.0 m
- Pentru Diametrele de țeavă de peste 600 mm, se monteză câte un inel la fiecare 1.5 m
Pentru situațiile particulare, distanța dintre inelele suport poate fi modificată în funcție de situația de pe teren.
Alte beneficii ale acestor soluții sunt:
- Rezistența ridicată la stres și fisurare
- Polipropilena conferă elasticitate acestor produse, totodată, asigurând stabilitate ansamblului
- Greutate redusă
- Fiind din plastic, prezintă o bună izolare la electricitate și curenții turbionari, limitând costurile cu protecția catodică
- Polipropilena are o caracteristică de lubrifiere, diminuând la minim frecarea între cele doua țevi în timpul lansărilor.
Exemplu: la un gazoduct în Turcia, după tragerea continuă a 500 m de țeavă DN 1000, în urma măsurătorilor, ultimele pene de sprijin pierduseră numai 2 mm din grosimea inițială.
Se pot realiza treceri complexe, cu țevi multiple sau chiar aparținând altor operatori de servicii, așa cum reiese și din imaginea atașată.
Cum se realizează etanșarea la capăt?
Produsele destinate etanșărilor de capac ale acestor casete de protecție se referă la burdufurile din cauciuc.
Acestea se fixeaza și se strâng pe cele doua țevi, cu coliere din inox V4A. Astfel, se relizează o închidere etanșă, care nu permite pătrunderea apei sau pământului între cele doua țevi concentrice. Există mai multe modele, unele multidimensionale, altele cu vizor pentru inspecție video.
Burdufuri de cauciuc
Instalare coliere
Poate vă întrebați de ce nu recomandăm etanșarea capetelor cu sistemele modulare LinkSeal®, prezentate în numărul anterior al revistei? Răspunsul este simplu, acele soluții NU pot fi considerate puncte de sprijin pentru conducte, iar în al doilea rând, niciun sistem de sprijin și alunecare pentru montaje țeavă în țeavă nu asigură o concentricitate geometrică perfectă.
Revenind la numărul anterior al revistei, mă întreb dacă colegii din Iași, nu ar putea reabilita mai ușor sau cu mai puține eforturi, cele trei linii ale aducțiunilor care subtravesează râul Moldova?!